Echo23: Wat we kunnen leren van onze zuiderburen



De gevolgen van de pandemie lijken nog slechts rimpels aan de oppervlakte van het eventlandschap, maar is er ook iets positiefs achtergebleven? Die vraag speelt ook bij onze zuiderburen en klinkt in de wandelgangen van Vestar tijdens Echo23, het eerste congres van Event Confederation.

Tekst: Monica Rijpma


Event Confederation is de overkoepelende coalitie van grote Belgische eventfederaties en werd opgericht tijdens Covid-19. Tijdens de pandemie was het juist de versnippering van alle samenwerkende organisaties en het scala aan beroepen die de sector zo kwetsbaar maakten. Nu worden de gezamenlijke belangen van cateraars, eventbureaus, PCO's, meetingplanners, technici en onthaalmedewerkers in België verdedigd met één stem.

De alliantie bundelt de krachten van inmiddels negen aangesloten federaties uit de brede sector: ACC (Eventbureaus), BESA (Belgian Event Suppliers Association), BSV (Brussels Special Venues), Febelux (Beurzen, congressen, events), FMiV (Muziekfestivals in Vlaanderen), FFMWB, (Muziekfestivals Wallonië en Brussel), UPT (Union Professionelle des Traiteurs), FBPM en HL (huwelijksleveranciers). De lijn met het Nederlandse Eventplatform is snel getrokken. De doelstelling van beide platforms komt overeen; de betekenis en de zichtbaarheid van de branche vertegenwoordigen bij overheden en autoriteiten. De industrie vertegenwoordigt zowel in Nederland als in België zo'n zeventig- tot tachtigduizend banen en jaaromzetten die, afhankelijk van de wijze van berekenen, liggen tussen de vijf en tien miljard euro. Het is inderdaad een brede sector als je bedenkt dat festivals, beurzen, congressen en bedrijfsfeesten allemaal onder de noemer evenementensector vallen.

CAO voor de sector

Eén van de eerste grote opdrachten waarvoor Event Confederation zich sterk maakt, is een CAO voor de sector (een paritair comité). Samen met de onder-nemersorganisatie Unizo maakt Event Confederation zich hard voor collectieve afspraken. Daarbij hoort ook meer flexibiliteit in het personeelsbeleid door het creëren van een statuut voor flexjobs voor de vele samenwerkende zelfstandigen en kleine ondernemers. Bij het eerste Echo-congres zijn dan ook meerdere politieke vertegenwoordigers aanwezig voor de debatten met industrieleiders. De drie thema's voor Echo23 zijn duurzaamheid, menselijk kapitaal en innovatie. Dat laatste begint bij aankomst op station Antwerpen Berchem. De transfer naar eventlocatie Vestar geschiedt in geruisloze elektrische auto's van het merk Polestar.



Creativiteit en menselijk kapitaal

Voor het inaugurele evenement heeft Event Confederation een indrukwekkende lijst sprekers uitgenodigd. Het openingsdebat wordt gemodereerd door presentatrice Valerie Thijs. Hans Bourlon, TV-producent en CEO van Studio 100, verloochent zijn afkomst als verhalenverteller niet. Hij weet op boeiende wijze de essentie en het belang van de evenementenindustrie onder woorden te brengen in debat met Jan Briers die zowel het Federaal Parlement vertegenwoordigt als ook verschillende festivalassociaties. Als kind kreeg Hans Bourlon het evenementenvirus te pakken toen het circus in de stad was, al was er niet meer dan een verschoten tent en een kameel zonder haren. Als CEO van Studio 100, eigenaar van Plopsa-parken, producent van musicals en TV-programma's heeft hij de vinger aan de pols. "Samen iets meemaken heeft meer dan ooit toekomst."

Technische vernieuwingen

Bij de break-outs maken bezoekers een keuze uit de dagthema's innovatie, duurzaamheid en menselijk kapitaal. De eerste sessie over het thema innovatie geeft vooral aandacht aan technische vernieuwingen. Met bedrijven zoals StageCo, Wicreations, Fisheye en met producties zoals die van Studio 100 staat België internationaal aan de top van bedrijven met vernieuwende podiumtechnieken. Voor zakelijke evenementen zijn vernieuwingen zoals gebruikt bij Vestar interessant. Zo kunnen de 300 stoelen in het auditorium snel en eenvoudig worden in- en uitgereden zodat de plenaire zaal in korte tijd kan worden omgeturnd in een expo-ruimte of balzaal voor een formeel diner.

Inclusief leiderschap

Bij de sessie over menselijk kapitaal onthult Hachim Benichou, zaakvoerder van HR-consultancy Teamspeler het geheim van inclusief leiderschap: "Neem de ruimte om naar jezelf en anderen te luisteren." Inclusief leiderschap zorgt ervoor dat in een organisatie die vooruitgang maakt, alle betrokkenen de vruchten plukken. Het is een blauwdruk voor een organische aanpak voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, iets waar alle bedrijven ten laatste vanaf 2030 mee te maken krijgen via de SDG's.



Uitgesproken betrokkenheid

Trendwatcher Herman Konings spreekt namens B-tonic, een dochterbedrijf van verzekeraar Baloise, over de grote verschuiving die post-corona is te zien in het engagement van bedrijven. Burgers en dus ook werknemers en aandeelhouders, verwachten niet alleen van de politiek maar ook van CEO's een uitgesproken betrokkenheid bij de maatschappelijke uitdagingen. Het laatste trendrapport laat zien dat zowel topmanagement als medewerkers beter welzijn verkiezen boven stijgen op de carrièreladder. B-tonic ziet zichzelf niet zozeer als een HR-specialist maar eerder als een bedrijfswelzijn consultant. Bij duurzaamheid moeten we ruimer denken dan alleen ecologisch. We zouden moeten denken in termen van volhoudbaarheid. Zou dat een tweede positieve uitkomst kunnen zijn van de pandemie?

Investeren

Het thema subsidies keert terug bij het laatste debat van de dag. Stephanie D'Hose vertegenwoordigt de politiek en Viciane Morel spreekt als voorzitster namens Event Confederation over het belang van de sector en de noodzaak in de sector te investeren. Katrien Vermeire, CEO van AV-bedrijf John & Jane is bij ons sinds de pandemie bekend als één van de initiatiefneemsters van de succesvolle protestactie Sound of Silence. Tijdens de crisis waren er ook Nederlandse organisatoren die hun solidariteit met de actie afficheerde op social media. De actie was herkenbaar door de profielfoto waar branchegenoten zich toonden met gekruiste pleisters op de mond. De actie stond symbool voor gesnoerde monden en geketende creativiteit. Katrien nam deel aan het debat en liet zien dat ze doorvecht met positiviteit en innovatief ondernemerschap. Juist die unieke en prachtige creatieve samenwerking tussen talloze kleine ondernemers verdient erkenning via een CAO voor de sector.


Vuurdoop voor nieuwe eventlocatie

Echo23 was meteen ook de doop van eventcenter Vestar, in een fonkelnieuw gebouw, waar de laatste duurzame en innovatieve snufjes subtiel zijn verwerkt in het raamwerk en decor. Vestar is en oogt ultramodern met als opvallende feature de open keuken die achter een grote glazen wand zichtbaar is vanaf elke verdieping. De elektriciteit in het gebouw wordt opgewekt via zonnepanelen. De verwarming en koeling gebeurt via aardwarmte en het gebouw maakt gebruik van daglichtgestuurde domotica. Een tuin met terras en grote groendaken maken Vestar een voorloper als groen en SMART eventvenue.

 

 

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Belgie Echo23 Branchevereniging
Algemene voorwaarden | privacy statement