Duurzame en verantwoorde schoonmaak van je locatie



Op dit moment ligt de focus van meeting- en eventlocaties niet alleen op het naleven van de anderhalve meter-maatregel, maar ook wordt nauwlettend gekeken naar de hygiënemaatregelen. Veel meeting- en eventlocaties hebben om veilige en verantwoordelijk bijeenkomsten te kunnen hosten een speciaal hygiëneprotocol opgesteld. En dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van het duurzaamheidsbeleid.

Naast de gebruikelijke schoonmaakroutine worden met name oppervlaktes zoals handgrepen, trapleuningen en liftknopjes extra schoongemaakt. Dit ondersteunt het vertrouwen van de gasten dat er ondanks het feit dat het virus nog niet is ingedamd, er wel degelijk zakelijke bijeenkomsten kunnen worden gehost. Dit gevoel wordt nog eens extra versterkt wanneer er wordt samengewerkt met een extern schoonmaakbedrijf dat niet alleen zeer actief bezig is met veilig en verantwoord schoonmaken (bijvoorbeeld door een Uit-Kijk Gids te lanceren en voor verschillende branches speciale Corona Heropstartplannen te ontwikkelen), maar ook precies weet hoe diens hospitalty medewerkers de gasten van een locatie een welkom gevoel kunnen geven. Dat zit ‘m niet alleen in representatieve werkkleding en verzorgde werkwagens en materialen, maar ook in een glimlach, de juiste timing en een attent gebaar. 

Impact op het milieu
Ondanks de dramatische economische gevolgen heeft de coronacrisis ons eveneens laten zien wat de impact van onze handelingen op het milieu is. Nu de focus bij locaties ligt op een nauwlettende schoonmaakroutine, betekent dit wel extra gebruik van water en schoonmaakmiddelen. Zeker voor locaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen (en bijvoorbeeld een green key hebben), is het wenselijk om de impact van deze extra schoonmaakactiviteiten op het milieu zo klein mogelijk te houden. Een logische stap is om dan te kijken naar hun facilitaire schoonmaakpartners. 

Duurzame werkwijze 
Een goede manier om te achterhalen hoe bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf in Rotterdam zich bezighoudt met duurzaam ondernemen, is door te kijken of het bedrijf volgens de internationale richtlijn voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (ISO 26000) werkt. Ook actuele maatschappelijke ontwikkeling zoals het ondertekenen van het Green Recovery Statement zijn goede indicatoren. In de praktijk komt de duurzame kant van een schoonmaakbedrijf tot uiting in bijvoorbeeld de inzet van hybride bedrijfsauto’s en circulair afvalbeheer. Door samen te werken met een schoonmaakbedrijf dat verstand heeft van de sector, de actuele omstandigheden én duurzaam handelt zit je dus wat betreft je schoonmaakprotocol helemaal goed.

Afbeelding van Michal Jarmoluk via Pixabay 
 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags: Schoonmaak duurzaamheid Locatie Hotel
Algemene voorwaarden | privacy statement